Project Briel

Veerle Van Daele 0498 177 742

De Provincie Oost-Vlaanderen, de Vlaamse Waterweg nv en de POM werken samen om het gebied Briel in Baasrode om te vormen tot een duurzaam en kwalitatief bedrijventerrein, met veel aandacht voor de leefbaarheid van de omwonenden, mobiliteit en ruimte voor groene maatregelen. Dit project moet leiden tot een watergebonden bedrijventerrein, gezien de ideale ligging aan de Schelde.

Belangrijke economische impuls

De bedoeling is duidelijk: we willen het goederenvervoer over de weg maximaal verschuiven naar de binnenvaart, als milieuvriendelijkste transportmodus. Bij dit hele transformatieproces wordt er, in de mate van het mogelijke, rekening gehouden met de situatie van de bestaande bedrijven.

Het project betekent voor de streek een belangrijke economische impuls: het kan extra bedrijven aantrekken en nieuwe arbeidsplaatsen realiseren.

Wat is de stand van zaken van het project Briel?

Een verbeterde bereikbaarheid van het bedrijventerrein blijft een belangrijke voorwaarde voor de verdere ontwikkeling. Dat is dan ook de reden waarom veel energie werd gestoken in het onderzoek naar een betere ontsluiting naar de N41. Verschillende scenario’s werden grondig onderzocht en vergeleken. Het studiewerk is klaar, maar het is momenteel moeilijk om een voorkeurscenario naar voor te schuiven. De Vlaamse overheid onderzoekt de haalbaarheid voor het heropenen van spoorlijn L52, die de zuidelijke grens vormt van het terrein. Een eventuele heropening kan een grote impact hebben op de nieuw aan te leggen ontsluiting, maar ook op de ontwikkeling van het bedrijventerrein zelf.
De projectgroep heeft daarom besloten om haar werk tijdelijk ‘on-hold’ te zetten tot er meer duidelijkheid komt over het haalbaarheidsonderzoek van spoorlijn L52. Een besluit wordt verwacht in de loop van 2025.

Projectpartners

  • Provincie Oost-Vlaanderen (dienst Ruimtelijke Planning) staat in voor het planningstraject, dit is de opmaak van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) en het onderzoeken van de milieu- en mobiliteitseffecten.
  • De POM Oost-Vlaanderen treedt op als projectcoördinator.
  • De Vlaamse Waterweg nv (DVW) staat in voor het realisatietraject.

De stad Dendermonde ondersteunt het project Briel.


Project Briel

‘Doekomst’ is voor mij geen spelfout, maar een oproep tot actie en daadkracht om onze economie te transformeren.