Waarom worden waterwegen niet vaker gebruikt voor stadsdistributie? Kunnen goederenstromen die vandaag via de weg verlopen, in de toekomst niet via het water gebeuren?
Met die vragen ging het Avatarproject* aan de slag. De focus lag daarbij op de mogelijkheden van autonome, zero-emissie binnenschepen voor stadsdistributie en op het ontwikkelen en testen van daarvoor geschikte technologieën. Ook de economische en maatschappelijke haalbaarheid werd onderzocht.
Want wat is het economisch potentieel van schepen voor stedelijke distributie via de waterweg? Hoe kunnen we de beschikbare oplossingen voor automatisering verhogen? En hoe kunnen we duurzame beleveringsmodellen voor stedelijke distributie opzetten? Op al deze vragen werd een antwoord gezocht.
Het project ging van start in 2020 en liep tot eind 2023. In 2024 werd gestart met het vervolgproject INNOWATR.
Het Avatarproject kaderde binnen het EU-programma ‘Interreg North Sea Region’. De POM nam de rol op van projectcoördinator en het consortium bestond uit tien partners uit vier landen (België, Nederland, Duitsland en Zweden):
* AVATAR staat voor Autonomous Vessels, cost-effective trAnshipmenT, wAste Return.
‘Doekomst’ is voor mij geen spelfout, maar een oproep tot actie en daadkracht om onze economie te transformeren.