Waarom worden waterwegen niet vaker gebruikt voor stadsdistributie? Kunnen goederenstromen die vandaag via de weg verlopen, in de toekomst niet via het water gebeuren?
Met die vragen is het Avatarproject aan de slag gegaan. De focus ligt daarbij op de mogelijkheden van autonome, zero-emissie binnenschepen voor stadsdistributie en op het ontwikkelen en testen van daarvoor geschikte technologieën. Ook de economische en maatschappelijke haalbaarheid wordt onderzocht.
Want wat is het economisch potentieel van schepen voor stedelijke distributie via de waterweg? Hoe kunnen we de beschikbare oplossingen voor automatisering verhogen? En hoe kunnen we duurzame beleveringsmodellen voor stedelijke distributie opzetten? Op al deze vragen wordt een antwoord gezocht.
En de concrete projectfocus? Die ziet er zo uit:
Het project ging van start in 2020, loopt nog tot 2023 en kadert binnen het EU-programma ‘Interreg North Sea Region’. De POM heeft de rol opgenomen van projectcoördinator en het consortium bestaat uit tien partners uit vier landen (België, Nederland, Duitsland en Zweden):
AVATAR staat voor Autonomous Vessels, cost-effective trAnshipmenT, wAste Return.
Omdat we pionier willen zijn in de duurzame transitie, hebben we het Emma Leclercq Fonds opgericht.